....this is a multi-language blog which muslim bloggers sharing their experience during their journey to Myanmar....... here I am trying to blog about my trip and vacation to Myanmar .... My whole trip experience will be covered in my several blogs...... some of the photos and experience here was cut and paste from others muslim blogger who have visit Myanmar before and the link of original blog was provide at the end of each blog ....hope it will benefit for future muslim traveller . I will write (also cut n paste) as n when I get time


Thursday, June 17, 2010

Myanmar Muslim Tour : Bahasa

Tuesday, October 28, 2008

MYANMAR – Bahasa

Burmese adalah bahasa rasmi Myanmar. Bahasa Inggeris boleh difahami oleh masyarakat Bandar, tetapi sangat jarang di pendalaman. Sesetengah penjual boleh bertutur dalam Bahasa Melayu dengan baik. Saya terjumpa Yakob yang baru balik dari bekerja di Malaysia (Balakong, Selangor) selamat lebih 11 tahun. Abu Kassim yang pernah keluar tabligh di Malaysia selama 4 bulan di Malaysia pada awal tahun 1990an. Kedua-duanya fasih berbahasa Melayu. Burmese adalah antara yang paling payah untuk dipelajari kerana intonasi dan bunyi sangat penting. Tersilap bunyi lain maknanya. Sebijik macam bahasa Arab yang penuh dengan dengung, idgham dan syaddah. Panjang pendek sebutan semuanya di ambil kira.

Antara sebutan harian seperti di bawah. Saya belajar dengan pemandu saya, namanya Arkar. Cubalah praktikkan jika anda ke sini. Anda akan lebih dihormati.

Min-ga laba - Hello ! (ucapan pertama bila berjumpa, seperti kita memberi salam)

Ni kong la - Apa khabar?

Kong pa de - Khabar baik.

Nan me be lu ko le - Apa nama kamu?

Che no name Abu Bakar - Nama saya Abu Bakar

Be lau le? - Berapa harga?

Chi su pe - Terima kasih.

Sapi billa? - Sudah makan?

Tulisan Bahasa Burma juga memang susah. Hurufnya melebihi 33. Tapi mereka sangat bangga dengan bahasa mereka. Bahasa Inggeris ditutur dengan meluas di tempat di mana terdapat ramai pelancong seperti lapangan terbang, hotel dan pasar-pasar.

1 comment: